Pixabay

Nová vakcína proti detskej obrne je na svete. Výroba je jednoduchá, náklady nízke

16.08.2017, 10:33
ČTKČTK
Britskí vedci vyrobili syntentickú vakcínu proti detskej obrne.

Výroba vakcíny je podľa nich jednoduchá a náklady nízke, informoval dnes spravodajský server BBC. Vírus detskej obrny, ktorý útočí na nervovú sústavu, môže do niekoľkých hodín spôsobiť trvalé ochrnutie.

Medzi deťmi, obzvlášť v nehygienických podmienkach vojnových zón, sa choroba šíri rýchlo. Experti odhadujú, že na každý prípad detskej obrny, ktorý svoju obeť paralyzuje, pripadá až 200 infekcií, u ktorých sa symptómy neprejavujú.

Nová vakcína by podľa vedcov mohla nielen pomôcť odstrániť detskú obrnu, ale aj bojovať s nečakanými epidémiami, aké spôsobili napríklad vírusy ebola či zika. Vakcína napodobňuje vírus detskej obrny, a je tak schopná docieliť reakcie imunitného systému.

Infekciu šíriť nemôže

Vakcínu vedci vyrobili s pomocou metabolizmu rastliny príbuznej tabakovníku. Použili na to genetický kód, ktorý tvorí vonkajšiu časť vírusu detskej obrny, pridali k nemu aj časti vírusov, ktoré bežne napádajú rastliny.

Túto zmes následne primiešali do hliny a rastlinu infikovali. Keď sa infekcia začala šíriť, rastliny si prečítali genetické inštrukcie a začali vyrábať látky obranné látky. Infikované listy vedci  zmiešali s vodou, rozmixovali a extrahovali z nich vakcínu.

Vakcínu úspešne testovali na zvieratách a jej detailná analýza potvrdila, že sa veľmi podobá vírusu detskej obrny. "Je to veľmi sľubná technológia.... Dúfam, že v blízkej budúcnosti budeme vyrábať vakcíny s pomocou rastlín," povedal profesor George Lomonossoff, ktorý sa na výskume podieľal.

Finančné prostriedky na výskum poskytla Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), v snahe prísť s náhradou bežnej vakcíny proti detskej obrne. Detská obrna, ktorá v niektorých prípadoch môže spôsobiť celkovú paralýzu, je pre značnú časť sveta minulosťou.

Vírus však doteraz existuje. Súčasná vakcína, ktorá používa oslabený vírus detskej obrny, predstavuje isté riziká. "Súčasné vakcíny proti obrne sa vyrábajú z veľkého množstva živého vírusu, s čím je spojené riziko nechceného úniku," uviedol riaditeľ britského Národného inštitútu pre biologické štandardy a kontrolu Andrew Macadam.

Od tejto technológie si vedci sľubujú veľa. Chceli by ju využiť aj pri vývoji iných vakcín. V súčasnej chvíli vedci skúmajú možnosť vyrobiť s pomocou rastlín vakcínu proti chrípke, ktorej výroba je zatiaľ časovo náročná.

01 - Modified: 2024-04-25 08:08:08 - Feat.: - Title: Cvičiť ráno, alebo večer? Pri obezite hrá načasovanie rolu, hovoria odborníci. Pomôžeme ti nakopnúť tvoje zdravie 02 - Modified: 2024-04-24 09:00:00 - Feat.: - Title: 11-ročné dievča objavilo milióny rokov starú fosíliu. Vedci sa domnievajú, že patrí najväčšiemu plazovi, aký kedy obýval planétu 03 - Modified: 2024-04-23 12:30:00 - Feat.: - Title: Konečne vieme, čo sa nachádza vo vnútri Mesiaca. Pomôže nám to lepšie pochopiť históriu celej slnečnej sústavy 04 - Modified: 2024-04-23 07:50:30 - Feat.: - Title: Vedci omylom spôsobili, že myši narástol ďalší pár nôh namiesto genitálií. Skúmali rastový gén 05 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý