Porazte bolesť chrbta: Choroby, ktoré môže signalizovať

Ľudská chrbtica. 34 stavcov, 23 platničiek, okolo 100 drobných kĺbov, vyše 200 väzov a zhruba 400 svalov. Taká zložitá je „schránka“ našej nervovej štruktúry. Niet divu, že sa občas chrbát zablokuje. 

Človek je geniálny výtvor evolúcie. A zároveň veľmi nedokonalý. Respektíve neprispôsobivý. Kým naše myslenie a výsledky jeho výdobytkov posunuli technológie a vôbec celé okolité prostredie priam rýchlosťou svetla vpred, naša telesná schránka zostala takpovediac „sto rokov za opicami“, teda presnejšie, zhruba niekde na úrovni doby bronzovej.

Naše telo, ktoré sa prispôsobilo vzpriamenému chodeniu, ešte stále zostalo naprogramované skôr na režim lovca – zberača ako na človeka sediaceho. Sme stvorení na pohyb – žiadne iné zviera napríklad nedokáže bežať tak dlho a v podstate v nezmenenom tempe ako človek. Aj najrýchlejšia gazela alebo gepard by po maratónskej dĺžke (a pravdepodobne by nezvládli ani toľko) zahynuli vyčerpaním. Napriek tomu naše telo až do úmoru trápime takou preň neprirodzenou polohou, akou je sedenie.

Jednoduchšie aj lozenie po štyroch
„Ročne presedíme približne 2 500 hodín – v kancelárii, v aute, na sedačke či pred televízorom. Viac, ako sedíme, už iba ležíme a sedenie ako také je pozícia pomerne stereotypná,“ upozorňuje pre HN magazín ortopéd a rehabilitačný lekár Július Kazimír. A vskutku, kým počas spánku zmenia aj pokojne spiaci ľudia polohu aspoň tridsaťkrát, za rovnakých štandardných osem hodín práce v kancelárii si mnohí maximálne odskočia na obed či zopárkrát na toaletu. Inak zotrvajú takmer nepohnuto, navyše s hlavou neprirodzene naklonenou dopredu.

Fyzioterapeutka Daniela Biščová zo Školy chrbta dôvodí, že by pre nás z vývojového hľadiska stále bolo jednoduchšie dokonca lozenie po štyroch, ako neustále posedávanie, a teda neprimerané zaťažovanie chrbtice ale aj svalov či bedrových kĺbov. „Môžeme sa o tom presvedčiť napríklad na základnom kĺbe palca na nohe, ktorý je veľmi pohyblivý a málo odolný voči nesprávnej záťaži, preto často vybočuje,“ hovorí.

A Július Kazimír ju dopĺňa, že vzpriamené sedenie je pomerne náročný úkon, ktorý vyžaduje dobre trénované hlboké i povrchové svaly trupu. „Hlboké svaly okolo chrbtice sú pravid

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.