Tajomník Nobelovej komisie pre fyziológiu alebo medicínu Thomas Perlmann vyhlásil tohtoročných laureátov Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu.Reuters

Odhalili, ako fungujú naše vnútorné hodiny. A získali Nobelovu cenu za medicínu

02.10.2017, 10:52
sansanČTKČTK
Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu získala trojica amerických vedcov za ich objavy molekulárnych mechanizmov, ktoré kontrolujú cirkadiánny rytmus.

Švédsky Karolínsky inštitút udelil ocenenie Jeffreymu C. Hallovi, Michaelovi Rosbachovi a Michaelovi W. Youngovi za ich prácu, v ktorej vysvetľujú, ako fungujú vnútorné hodiny živých organizmov.

Podľa Nobelovej komisie skupina získala uznanie za svoje objavy vysvetľujúce "ako rastliny, zvieratá a ľudia prispôsobujú svoj biologický rytmus tak, aby sa synchronizoval s rotáciou Zeme".

Vysvetlenie vnútorných hodín tela

Život na Zemi je prispôsobený rotácii našej planéty. Už mnoho rokov vieme, že živé organizmy, vrátane ľudí, majú vnútorné biologické hodiny, ktoré im pomáhajú predvídať a prispôsobovať sa bežnému rytmu dňa. Ale ako skutočne fungujú tieto hodiny? Jeffrey C Hall, Michael Rosbash a Michael W Young boli schopní nahliadnuť do našich biologických hodín a objasniť ich vnútorné fungovanie.

Použitím vínnych mušiek ako modelového organizmu tohtoroční laureáti Nobelovej ceny izolovali gén, ktorý kontroluje normálny denný biologický rytmus. Ukázali, že tento gén kóduje proteín, ktorý sa nahromadí v bunke počas noci, a potom sa degraduje počas dňa. Následne identifikovali ďalšie proteínové zložky a odhalili mechanizmus, ktorým sa riadia samočinné hodinky vnútri bunky. Teraz rozpoznáme, že biologické hodiny fungujú rovnakými princípmi v bunkách iných mnohobunkových organizmov, vrátane ľudí.

Naše vnútorné hodiny s dokonalou presnosťou prispôsobujú našu fyziológiu dramaticky rôznym fázam dňa. Hodiny regulujú kritické funkcie, ako sú správanie, hladiny hormónov, spánok, telesná teplota a metabolizmus. Naše zdravie je ovplyvnené, keď dôjde k dočasnému nesúladu medzi našim vonkajším prostredím a týmito vnútornými hodinami, napríklad keď cestujeme cez niekoľko časových pásiem a zažijeme tzv. pásmovú chorobu. Existujú aj náznaky, že chronický nesúlad medzi životným štýlom a rytmom diktovaným našim vnútorným časomeračom je spojený so zvýšeným rizikom rôznych chorôb.

Udelia ešte päť nobeloviek

V Štokholme sa začal tradičný týždeň Nobelových cien. V utorok bude nasledovať cena za fyziku, v stredu za chémiu a v piatok sa svet dozvie meno laureáta Nobelovej ceny za mier. Termín oznámenia Nobelovej ceny za literatúru, čo býva tradične vo štvrtok, zatiaľ nebol oficiálne potvrdený. Budúci pondelok príde na rad ekonomika, hoci prísne vzaté v tejto kategórii o Nobelovu cenu nejde.

Plán vyhlásenia cien

• Nobelova cena za fyziku v utorok 3. októbra o 11:45.
  • Nobelova cena za chémiu v stredu 4. októbra o 11:45.
  • Nobelova cena za mier v piatok 6. októbra o 11:00.
  • Cena Švédskej ríšskej banky za ekonomické vedy na pamiatku Alfreda Nobela v pondelok 9. októbra o 11:45

Nobelové ceny sú udeľované každoročne od roku 1901 na základe poslednej vôle švédskeho vedca, priemyselníka a vynálezcu dynamitu Alfreda Nobela, ktorý ale na ekonomiku nepamätal. Toto ocenenie vytvorila až v roku 1968 Švédska národná banka; má však porovnateľnú prestíž a je rovnako odovzdávané pri spoločnom nobelovskom ceremoniáli.

Okrem medaily a diplomu čaká na laureátov aj finančná prémia, ktorá bude tento rok väčšia než obvykle: ešte vlani bola každá kategória dotovaná sumou ôsmich miliónov švédskych korún, tento rok to je o milión švédskych korún viac. Ceny budú ako každý rok odovzdané v deň výročia Nobelovej smrti 10. decembra - cena za mier v Osle a zostávajúcich päť v Štokholme.

Cenu za medicínu pred rokom dostal 71-ročný japonský vedec Jošinori Ósumi za bunkový výskum.

01 - Modified: 2024-04-22 09:52:48 - Feat.: - Title: Príbeh z tiesňovej linky 155: Veronika sa rozhodla zomrieť 02 - Modified: 2024-04-18 09:39:22 - Feat.: - Title: Zaži vedecko-hudobný festival, ktorý nemá obdobu. Laureáti Nobelovej ceny a významné osobnosti sa stretnú už onedlho v Bratislave 03 - Modified: 2024-03-28 16:36:40 - Feat.: - Title: Zomrel držiteľ Nobelovej ceny za ekonómiu Daniel Kahneman 04 - Modified: 2024-03-22 07:23:29 - Feat.: - Title: Dvadsaťsedem nobelistov žiada prepustenie politických väzňov v Bielorusku 05 - Modified: 2024-03-16 09:00:00 - Feat.: - Title: Maliar, ktorý prišiel o končatiny, dostal novú nádej. Chirurgom sa podarilo transplantovať mu obe ruky od darkyne orgánov