Krvný test môže predpovedať nástup alzheimera 20 rokov vopred

Vedci v USA vyvinuli krvný test, ktorý dokáže odhaliť príznaky Alzheimerovej choroby už 20 rokov predtým, ako začne mať choroba oslabujúci účinok. Tí veria, že test dokáže identifikovať zmeny v mozgu naznačujúce alzheimera s presnosťou 94 percent, pričom je oveľa lacnejší a jednoduchší ako skenovanie mozgu PET.

Výsledky štúdie, ktoré publikoval časopis Neurology, predstavujú potenciálny prelom v boji proti tejto chorobe. "Práve teraz sledujeme ľudí, ktorí majú klinické skúšky pomocou mozgových skenov, čo je časovo náročné a drahé a zapojenie účastníkov trvá roky," uviedol hlavný autor Randall Bateman, vedúci profesor neurológie.

"Ale pomocou krvného testu by sme mohli mesačne skontrolovať tisíce ľudí. To znamená, že môžeme efektívnejšie zapojiť účastníkov do klinických skúšok, čo nám pomôže rýchlejšie nájsť liečbu a mohlo by to mať obrovský vplyv na náklady na túto chorobu."

Vedci uviedli, že našli spôsob, ako zmerať hladiny bielkoviny amyloidu beta, kľúčového ukazovateľa Alzheimerovej choroby, v krvi. Tieto úrovne môžu potom použiť na predpovedanie toho, či sa proteín v mozgu akumuloval.

Táto analýza by sa potom mohla skombinovať s dvoma ďalšími hlavnými rizikovými faktormi Alzheimerovej choroby - vek a prítomnosť genetického variantu APOE4 - na presnú identifikáciu relevantných zmien v mozgu.

Vedci tvrdia, že zhluky proteínov sa začínajú tvoriť v mozgu až dve desaťročia pred začiatkom charakteristickej straty pamäti, čo naznačuje, že testy by sa mohli použiť na predpovedanie Alzheimerovej choroby v predstihu. Výhody tohto testovania by sa však nevideli v plnom rozsahu, kým sa nerozvinú liečby na zastavenie choroby.