Paul Wilkinson/Oxford University/Reuters

Spolupráca s čerstvým nobelistom. Slovenskí vedci objavili bielkovinu, ktorá chráni nádorové bunky

11.10.2019, 10:14
Vedci z Virologického ústavu Slovenskej akadémie vied sa môžu pochváliť dlhodobou spoluprácou s Petrom J. Ratcliffom, ktorý v pondelok získal Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu za reakciu buniek na nedostatočné množstvo kyslíka.

„Kyslík je kľúčová molekula, ktorú bunky živočíchov využívajú ako základný zdroj energie. Nedostatočné zásobenie kyslíkom, takzvaná hypoxia vedie k bunkovej smrti, poškodeniu tkanív a vzniku závažných stavov a ochorení,“ hovorí pre HN Science vedkyňa Silvia Pastoreková z Virologického ústavu, ktorý je dnes súčasťou Biomedicínskeho centra SAV.

Prispieva k šíreniu rakoviny

A práve pre svoj výskum o reakciách buniek na hypoxiu je známy britský vedec Peter J. Ratcliff (na snímke), za ktorú spolu s Williamom Kaelinom a Greggom L. Semenzom získal tento pondelok Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu. Ratcliff spolupracoval s Pastorekovou a jej manželom Jaromírom Pastorekom, objaviteľmi bielkoviny CA IX, ktorá chráni nádorové bunky pre smrťou.

​Hypoxia vzniká aj v nádorovom tkanive, najmä v dôsledku nefunkčnej nádorovej cievnej siete. Ide o jeden z kľúčových faktorov, ktorý prispieva k šíreniu rakoviny. „Klinické štúdie ukázali, že pacienti, ktorí majú hypoxické nádory, horšie odpovedajú na liečbu a majú vyššie riziko vzniku metastáz. Súvisí to so schopnosťou nádorových buniek prispôsobiť sa nedostatku kyslíka prostredníctvom aktivácie signalizačnej dráhy, ktorú tohtoroční laureáti Nobelovej ceny objavili a vysvetlili.“

Výsledkom tejto aktivácie koordinovanej tzv. hypoxiou-indukovateľným faktorom (HIF), dochádza v nádorovej bunke k zvýšenej produkcii rôznych bielkovín, ktoré bunku ochránia pred smrťou, umožnia jej namiesto kyslíka metabolizovať glukózu, dodajú jej schopnosť metastázovať a vytvoriť si odolnosť voči chemoterapii a ožarovaniu.

Nové stratégie boja proti vážnym chorobám

Jednou z takýchto ochranných bielkovín je aj CA IX (t.j. karbonická anhydráza 9), ktorej hladina v hypoxii veľmi prudko stúpa a umožňuje nádorovým bunkám vysporiadať sa s kyslými produktami glukózového metabolizmu. Túto bielkovinu CA IX objavil práve Virologický ústav SAV.

„Jej prítomnosť sa zistila v rôznych typoch pevných nádorov a rozsiahla analýza dostupných dát potvrdzuje jej spojenie s agresívnymi prejavmi rakoviny. Preto sa v mnohých výskumných a klinických pracoviskách na celom svete bielkovina CA IX využíva ako biomarker hypoxie a skúma sa možnosť využiť ju ako vhodný terapeutický cieľ,“ uvádza jej objaviteľka Pastoreková.

Na odhalení hypoxickej regulácie CA IX má veľký podiel práve nositeľ Nobelovej ceny Sir Peter J. Ratcliffe a jeho kolegovia. Slovenskí vedci sa však významnou mierou pričinili o pochopenie funkcie tejto bielkoviny v nádorových bunkách a o vývoj protilátok, ktoré dokážu bielkovinu CA IX zasiahnuť.

„Molekulové mechanizmy vnímania kyslíka v živočíšnych bunkách a odpovede na jeho nedostatok majú univerzálny charakter a ich objasnenie zásadným spôsobom rozšírilo poznanie v oblasti bunkovej a molekulárnej biológie, onkológie a fyziológie. Zároveň otvorilo cestu na vývoj nových liečebných stratégií v boji proti rakovine a závažným ochoreniam, ku ktorým hypoxia prispieva,“ uzatvára Pastoreková.

01 - Modified: 2019-10-07 11:34:25 - Feat.: 0 - Title: Vyriešili záhadu, ako bunky využívajú kyslík. A dostali Nobelovu cenu