Cviky, ktoré vás po covide dostanú do formy. Navyše vám zachránia pľúca

Zostava cvikov zahŕňa nácvik správneho dýchania, silový tréning a odporúčania vytrvalostných aktivít. Pravidelné cvičenie môže podľa odborníkov z Olomouckej nemocnice zabrániť pľúcnej fibróze a pozápalovému stuhnutiu pľúc, ktoré sú vážnymi komplikáciami práve u pacientov vyliečených z koronavírusu.

​Koronavírus totiž napáda horné dýchacie cesty. Ak imunitný systém včas nezasiahne, postupuje ďalej do pľúc, kde môže vyvolať vírusový zápal. V takom prípade trvá liečba dlhšie a pacienti môžu mať dýchacie ťažkosti aj po odznení infekcie.

"U mnohých pacientov sledujeme po prekonanej infekcii zmeny na pľúcach. Častejšie ide o starších ľudí, u ktorých mala infekcia horší priebeh.

Asi u štyroch percent chorých, ktorí u nás podstúpili podrobné vyšetrenie kvôli pretrvávajúcim postcovidovým problémom, pozorujeme výrazné zníženie pľúcnych funkcií," vysvetľuje pre iDNES.cz primár Milan Sova z Kliniky pľúcnych chorôb a tuberkulózy FN Olomouc.

Zároveň však dodáva, že u väčšiny pacientov sa postihnuté pľúca darí dobre liečiť. "Problém nastáva vo chvíli, keď sa na pľúcach začnú vytvárať drobné jazvy a jemné pľúcne tkanivo tuhne," opisuje primár Sova príčiny pľúcnej fibrózy, ktorá pľúca poškodzuje trvalo.

Z tohto dôvodu odporúča všetkým, ktorí covid prekonali, začať sa čo najskôr hýbať, posilniť pľúca správnym dýchaním a vyraziť na čerstvý vzduch.

Experti z Olomouca zostavili pre ľudí po infekcii covidom sadu univerzálnych cvikov, ktoré sú zamerané na posilňovanie svalov končatín, stredu tela, ale aj na bráničné dýchanie, vďaka ktorému dochádza k lepšiemu okysličeniu organizmu, zvýšeniu rozvíjania hrudníka a posilneniu dýchacích svalov.

"Dýchanie má vplyv na celý náš organizmus. Veľa ľudí má zlý dychový vzor a nedýchajú správne, čo môže v dôsledku zhoršovať telesný výkon, a to nielen u športovcov. Zároveň platí, že k správnemu dýchaniu nestačí posilňovať iba pľúca, je potrebné zamerať sa aj na ďalšie časti nášho tela," upozorňuje Eliška Sovová, prednostka Kliniky telovýchovného lekárstva a kardiovaskulárnej rehabilitácie z FN Olomouc.

Prechádzka aj silový tréning

Silový tréning radí ľuďom po koronavíruse absolvovať minimálne trikrát týždenne, zvyčajne dve až tri série, opakovania cvikov možno postupne zvyšovať na 8 až 12 opakovaní pre každú svalovú skupinu. Medzi sériami by mala byť pauza, počas ktorej sa predýchate.

Ideálne je potom silový tréning doplniť každý deň o 30-minútovú svižnú prechádzku alebo inú vytrvalostnú aktivitu, ako je napríklad jazda na rotopede alebo cvičenie na krosovom trenažéri.

"Tým, ktorí prekonali covid len s miernym priebehom alebo dokonca bez príznakov, odporúčame začať cvičiť 14 dní po chorobe. Dôležité pritom je vnímať svoje telo. Nadmerné potenie, veľkú únavu alebo dýchavičnosť by sme mali brať ako signály k spomaleniu alebo doplneniu ďalších vyšetrení v odborných postcovidových poradniach," dodáva Sovová.

Kedy začať cvičiť po prekonanom koronavíruse

Asymptomatický (čiže bezpríznakový) pacient
Začať s pohybovou aktivitou nízkej až strednej intenzity za týždeň po ukončení izolácie.

Oligosymptomatický (s menej výraznými prejavmi) pacient s ľahkým priebehom a bez nutnosti hospitalizácie
Začať s pohybovou aktivitou nízkej až strednej intenzity približne dva týždne po ukončení izolácie.

Symptomatický pacient vyžadujúce hospitalizáciu bez nutnosti pobytu na JIS
Začať s pohybovou aktivitou nízkej až strednej intenzity podľa odporúčania lekára alebo fyzioterapeuta. V 6. až 8. týždni od diagnózy je vhodné vykonať zhodnotenie pľúcnych a srdcových funkcií.

Symptomatický pacient vyžadujúci ventilačnú podporu (umelú pľúcnu ventiláciu)
Prísne individuálne zhodnotenie pľúcnych, srdcových a ďalších funkcií a individuálne nastavenie pohybovej aktivity lekárom alebo fyzioterapeutom.