Pixabay (Ilustračná snímka)

Vedci vyvíjajú vakcínu proti všetkým typom koronavírusu. Má byť mimoriadne lacná

29.04.2021, 09:25
zemzem
Vakcína, ktorá má za sebou zatiaľ prvé testy, by v budúcnosti mohla ochrániť nielen proti covidu, ale aj proti ďalším typom koronavírusu, napríklad SARS alebo MERS. Vedci navyše dodávajú, že vďaka nízkym nákladom na jej výrobu by vakcína mohla byť oveľa lacnejšia ako teraz dostupné očkovanie.

"Iné koronavírusy spôsobujú približne dvadsaťpäť percent našich bežných nachladnutí a sú tiež hlavnými hrozbami novo sa objavujúcich infekčných ochorení.

Možnosť zmiesť zo stola koronavírusy ako biologickú hrozbu by bola veľkou výhodou a univerzálna vakcína by bola najlepším prostriedkom, ako to dosiahnuť," opísal Amesh Adalja z baltimorského Centra zdravotnej bezpečnosti Johnsa Hopkinsa.

Experimentálna vakcína má za sebou teoretickú časť výskumu a niekoľko prvých úspešných testov na zvieratách.

Konkrétne chránila ošípané pred covidom a vírusom nákazlivej hnačky ošípaných (PEDV), uviedli autori v odbornom časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Z výskumu vyplýva, že vakcína sa zameriava na časť proteínu, ktorý je u koronavírusov bežný a tiež odolný voči mutáciám, píše iDNES.cz.

"Vo všetkých sekvenciách, ktoré boli doteraz získané pre SARS-CoV-2, sa táto oblasť proteínu vôbec nezmenila a je nepravdepodobné, že by sa začala prejavovať v budúcnosti," povedal profesor Steven Zeichner z Virgínskej univerzity v Charlottesville, ktorý na výskume spolupracoval.

Ostatné vakcíny sa sústredia na takzvaný hrotový proteín, ktorým preniká vírus do bunky. Hrotový proteín sa ale môže meniť, ako ukázali rôzne mutácie.

Ďalšou výhodou vakcíny by mala byť jej cena. Experiment je založený na geneticky modifikovaných baktériách, ktorých výrobné náklady sú nízke a tým pádom by dávka vakcíny vyšla na jeden dolár, informoval web Medical Express. Ostatné vakcíny sa pohybujú okolo desiatich dolárov za dávku.

Univerzálna vakcína je vo fáze testovania. Podľa vedcov má oproti súčasným očkovacím látkam stále niekoľko slabín. Napríklad testované ošípané nedokázala ochrániť pred nákazou, ale iba pred horším priebehom.

01 - Modified: 2021-04-26 05:32:13 - Feat.: 0 - Title: AstraZeneca chystá vakcínu proti juhoafrickej mutácii 02 - Modified: 2021-04-28 10:26:49 - Feat.: 0 - Title: Odolá indický variant koronavírusu vakcínam? Toto zatiaľ zistili vedci 03 - Modified: 2021-04-28 12:02:22 - Feat.: 0 - Title: Vakcína je účinná aj proti indickej mutácii, oznámil šéf BioNTechu