Festival vedy a techniky AMAVET ocenil mladých vedátorov

„Som úplne fascinovaný z toho, čo tu vidím, ako aj úžasné projekty, ktoré mladí ľudia dokážu spraviť. Ja som nanešťastie nemal také možnosti počas môjho štúdia, nemal som zlých učiteľov, ale nebola tam tá dodatočná energia, pridaná hodnota AMAVET-u. Ako vidím na FVAT, že profesori na stredných školách sa venujú svojim študentom aj vo voľnom čase! Tak to je kľúčová vec, aby pritiahli mladých ľudí k vede.“ Týmito slovami zhodnotil súťaž mladých vedátorov Roman Nagy, astrofyzik z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave.

Prišla aj ministerka

Tohtoročný, v poradí už 22. ročník Festivalu vedy a techniky AMAVET (FVAT) sa uskutočnil od 7. do 8. novembra 2019 v Bratislave, v areáli výstaviska INCHEBA, kde bol súčasťou spoluotvorenia veľtrhu Bibliotéka a výstavy Pedagogika. „Tento ročník sa od tých predošlých líši najmä nápadmi, ktoré deti prinášajú, uviedol organizátor podujatia a predseda hodnotiacej komisie Jozef Ristvej. Sloganom ročníka bolo „ZREALIZUJ SVOJ NÁPAD“.Chceli sme podnietiť mladých ľudí, aby vytvorili aj exponáty,“ vysvetlil Ristvej.

FVAT je už tradične jedným z hlavných podujatí Týždňa vedy a techniky na Slovensku, čo potvrdila aj účasť významných hostí na otvorení.Ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová vo svojom príhovore okrem iného zdôraznila kontinuitu súťaží, ktoré organizuje Asociácia pre mládež, vedu a techniku (AMAVET). Koncom školského roku sa zúčastnila Festivalu štyroch živlov AMAVET, ktorý motivuje žiakov základných škôl ku prírodovedným predmetom.

FVAT je už 22. rok živnou pôdou na objavovanie talentov v oblasti vedy a techniky najmä pre stredoškolákov. Aj keď organizátori nazývajú svoju súťaž dôsledne „Festival vedy a techniky AMAVET“, ministerka to zostručnila na „Festival AMAVET“ s vysvetlením, že je viac súťaží a prehliadok s prívlastkami o vede, ale Festival AMAVET je len jeden!

Už tretí rok je odborným garantom FVAT Slovenská akadémia vied spoločne s univerzitami – Žilinská univerzita v Žiline, Prírodovedecká fakulta UK v Bratislave a Univerzita P.J. Šafárika v Košiciach. Za všetkých garantov v otváracom príhovore prehovoril predseda Slovenskej akadémie vied Pavol Šajgalík,  ktorý zdôraznil význam FVAT pri vyhľadávaní talentov. AMAVET zohráva významnú úlohu pri vytváraní motivačného prostredia pre žiakov mimo školských lavíc.

Koho AMAVET ovplyvnil 

Neskôr, pri motivačných rozhovoroch Science talks, to zo svojich osobných skúseností potvrdila aj bývalá viacnásobne úspešná súťažiaca festivalu Michaela Brchnelová, ktorá študuje na prestížnej európskej univerzite v Delfte v Holandsku, na Fakulte leteckého a vesmírneho inžinierstva a venuje sa vysokorýchlostnej aerodynamike: „Ja som zvykla chodiť na FVAT, dôvod prečo som tam, kde som, je vďaka týmto festivalom, pretože zo mňa urobili kvázi vedca a stále mi to dávalo motiváciu pokračovať v tom. Takže sa viem do vás súťažiacich dobre vcítiť, keď som vás hodnotila. Nebojte sa, aj keď niekedy niečo nevyjde, to vás posunie dopredu.“

V rozhovoroch o vede jej kontroval Michal Zajaček, amaveťák, absolvent IMPRS scholar at University of Cologne, 1. Physikalisches Institut v Nemecku, v súčasnosti pôsobí v Poľsku, odkiaľ sa zapojil do diskusie cez skype: „Kľúčové bolo to, že som sa mal možnosť zúčastniť sa FVAT v roku 2008. To ma práve nakoplo sa vede venovať na profesionálnej úrovni. Veľa som si v posledných rokoch odniesol ako hodnotiteľ FVAT, bolo to pre mňa veľmi poučné, že som mohol debatovať s mnohými študentmi z celého Slovenska a tiež sa veľa pri hodnotení priučiť. To bola určite neopakovateľná skúsenosť, či už ako účastník alebo ako hodnotiteľ.“

Na motivačný rozhovor pre súťažiacich prišiel aj čerstvý Laureát ocenenia 1. ročníka ESET Sience Award „Výnimočná osobnosť slovenskej vedy“ Ján Tkáč, ktorý pôsobí v Chemickom ústave Slovenskej akadémie vied.

Čo by poradil súťažiacim pri začiatkoch ich kariéry, ak sa chcú stať vedcami?: „Stáže v zahraničí sú neoceniteľná skúsenosť. Ak chcete dlhodobo robiť kvalitnú prácu, pobyt v zahraničí je to najdôležitejšie, čo musíte vyskúšať. Ľudia, ktorí sa rozhodli čas svojej kariéry stráviť v zahraničí, sú tí, ktorí sú otvorení novým myšlienkam, ktorí sa neboja skúšať nové veci a dôležitým výstupom pobytu v zahraničí je nadobudnutie neoceniteľných kontaktov, ktoré vám neskôr vo vašej práci dosť dramaticky môžu pomôcť.“

Súťažili aj zo zahraničia

Do celoštátnej súťaže pre žiakov základných a stredných škôl bolo prihlásených 167 projektov, na ktorých pracovalo 255 mladých vedátorov. Do celoštátneho finále súťaže postúpilo 80 projektov, ktorých autormi je 123 žiakov zo 60 základných a stredných škôl. Odborná hodnotiaca komisia ocenila na celoštátnom finále 40 projektov, ktorých autormi je 58 žiakov. Na svetové súťaže postúpilo 14 projektov. 

„Kvalita sa tento rok, čo sa týka projektov, zvýšila,“ povedal Ristvej. Z oblasti medicíny a zdravotníctva za zaujímavý projekt označil testovanie aktivity Epigallokatechín-3-gallátu na bunkách kolorektálneho karcinómu in vitro. Z biológie vyzdvihol projekt o tom, že mlieko je nielen potravina, ale aj surovina pre bioplast. Z oblasti enviromentálnych vied zase zrážač emisných častíc.   

Projekty mladých vedátorov boli zamerané na rôzne oblasti od biológie, medicíny a zdravotníctva, fyziky až po environmentálne vedy, elektrinu a mechaniku či astronómiu. Súťažiaci, ktorí získali postup do zahraničia, pocestujú do Českej republiky, Ruska, Číny, USA, Rumunska či Belgicka a Španielska.

Nechýbali ani zahraniční účastníci, ktorí prezentovali 6 projektov - z Belgicka a Ruska. Potvrdením úspešnej medzinárodnej spolupráce je delegácia z Ruska. Po prekonaní prvotnej ostýchavosti sa začala zoznamovať so slovenskými súťažiacimi. Po dvoch dňoch to bolo priateľstvo, ktoré bude mať pokračovanie. Slovenskí chlapci, noví kamaráti ruskej delegácie zloženej z dievčat, získali postup na National Vernadsky Contest v Moskve.

Aj napriek vysokej úrovni súťažných projektov, nie všetci mohli zvíťaziť na celoslovenskom finále. Veda je už taká, že neúspech posúva poznanie vpred. Mnohí žiaci si to už v tomto veku aj uvedomujú. Dôkaz o tom prišiel mailom od Lýdie Špánikovej, učiteľky zo ZŠ Školská v Považskej Bystrici: „Chcem ešte raz poďakovať za seba aj mojich žiakov za ústretovosť, ochotu aj celú organizáciu súťaže FVAT celému kolektívu AMAVET-u. Aj keď sme si neodniesli cenu či diplom, a boli aj slzičky chlapcov, získali sme nove skúsenosti, zážitky a kamarátstva.“

„Hlavným cieľom AMAVETU je popularizovať vedu a techniku v spoločnosti aj prostredníctvom súťaží, akou je FVAT. Veríme tomu, že našou zásluhou sa popularizácia zlepšila, ale Slovensko má v tomto smere, aj čo sa týka podpor vedy, určite medzery,“ uzavrel Ristvej.