Plazy zle vnímajú vysoké frekvencie.FOTO: Pixabay

Krokodíly priťahuje plač malých detí, zistila štúdia

14.08.2023, 15:52
TASRTASR
  • Vedci z francúzskeho Centre national de la recherche scientifique na základe experimentov hodnotili, ako krokodíly reagujú na detský plač a zvuky mláďat ďalších primátov.
  • Zistili, že spoľahlivejšie rozlišovali stupeň úzkosti mláďat primátov ako samotní ľudia.
  • To im umožňuje rýchlo reagovať, aby ich ulovili.

"Akustické prvky, na ktoré reagovali krokodíly, budú pravdepodobne spoľahlivejšie markery úzkosti ako tie, ktoré používajú ľudia," uviedli vedci v štúdii.

Napriek veľmi vzdialenej evolučnej príbuznosti s primátmi krokodíly spoľahlivejšie rozlišovali stupeň úzkosti mláďat primátov ako samotní ľudia. To im umožňuje rýchlo reagovať, aby ich ulovili.

image

Chaotickejšie zvuky

Štúdia bola publikovaná v časopise Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences. Reakciu krokodílov merali v CrocoParc v Agadire v Maroku, kde vo vonkajšom prostredí žije asi 300 nílskych krokodílov.

Prehrávali im plače z výskumnej databázy, pričom každý vyjadroval inú úroveň úzkosti a detí a mláďatá šimpanzov sa rôznou naliehavosťou dožadovali pozornosti matky.

Vedci v plači identifikovali 18 rôznych premenných vrátane výšky tónu, počtu a dĺžky slabík, chaotických a harmonických zvukov. Krokodíly reagovali v porovnaní s ľuďmi na iné zvukové kritériá. Viac ich priťahovali zvuky dojčiat, ktoré pôsobili chaotickejšie s "intenzívnejšou energiou vo vysokých frekvenciách spektra".

Bez ohľadu na druh

Experimenty naznačili, že krokodíly nerozlišovali zvuky od šimpanzov alebo človeka. Skôr venujú pozornosť vlastnostiam zvuku, ktoré naznačujú úzkosť.

"Ľudia priraďujú úroveň úzkosti primárne z tónu plaču. Čím vyššia je jeho výška, tým viac posudzujú plač ako vyjadrenie veľkého utrpenia," vysvetlili vedci.

Plazy zle vnímajú vysoké frekvencie a to môže vysvetľovať, prečo plač mláďat vyvoláva ich silnejšie a rýchlejšie predátorské reakcie. Výskumníci uviedli, že sa zdajú byť obzvlášť dobre prispôsobené na odhadovanie stupňa úzkosti bez ohľadu na druh.

01 - Modified: 2023-08-05 07:48:01 - Feat.: 1 - Title: Môže farba plaviek priťahovať žraloky? Pestrofarebné kúsky by mali dovolenkári odložiť 02 - Modified: 2023-07-22 10:13:53 - Feat.: 0 - Title: Keď na Zemi vládli šelmy. Pre človeka boli nebezpečné, loviť ľudí sa však pravekým predátorom neoplatilo