V histórii bolo zaznamenaných len sedem hnedo zafarbených pánd.FOTO: Ailiehm/Wikimedia Commons

Videli ste už hnedú pandu? Vedci vyriešili ich záhadu

06.03.2024, 16:18
ČTKČTK
  • Výskumníkom sa podarilo objaviť príčinu hnedého sfarbenia srsti niektorých pánd veľkých
  • Podľa nich za to môže chýbajúci úsek DNA.
  • Informoval o tom odborný časopis Nature, ktorý sa odvoláva na príslušnú štúdiu.

Vedci odhalili príčinu neobvyklého sfarbenia srsti vďaka genetickým informáciám troch trojíc, ktoré sa skladali z páru a mláďaťa, spojených s dvoma hnedými pandami Čchi-caj a Tan-tan.

Ďalej skúmali genóm 29 čiernobielych zvierat. Hnedým pandám chýba podľa zistenia krátke sekvencie DNA v géne Bace2, ktorý súvisí s pigmentáciou.

Vedci sa domnievajú, že hnedo sfarbené pandy majú identické kópie spomínaného génu Bace2. Vďaka genetickému sekvenovaniu, pomocou ktorého sa zisťuje poradie nukleónových báz v DNA, sa potvrdilo, že obom kópiám chýba u hnedých pand rovnaký úsek 25 párov báz.

Tím vedcov tiež zistil, že v porovnaní s chlpmi čiernobielych pánd majú tie hnedé zrejme menej melanozómov, čo sú organely zodpovedné za pigmentáciu chlpov a kože.

„Prelomom tejto práce je zistenie, že k zmene sfarbenia môže viesť aj chýbajúci gén či genetický segment,“ uviedol evolučný genetik Š‘ Pcheng. „Z pohľadu genetiky ide o úplne nový objav,“ dodal. Vedecký tím teraz plánuje preskúmať, ako absencia 25 párov báz vedie k zmenám vo veľkosti a počtu melanozómov u hnedých pánd.

Čínsku verejnosť už niekoľko rokov fascinuje jediná hnedobiela panda menom Čchi-caj chovaná v zajatí. Výskumníci ju našli opustenú v prírode. Teraz žije v Stredisku pre chov a ochranu divokých zvierat Lou-kuan-tchaj.

Prvá zdokumentovaná hnedá panda Tan-tan už zomrela. V histórii bolo zaznamenaných len sedem hnedo zafarbených pánd, všetky pochádzali z pohoria v čínskej provincii Šen-si. Výsledky štúdie sa môžu pravdepodobne vzťahovať aj na divoko žijúce pandy.

01 - Modified: 2024-04-29 13:17:28 - Feat.: - Title: Viete, kedy je v lese čas na paniku? Tento kvíz preverí, ako dobre poznáte stopy zvierat na Slovensku 02 - Modified: 2024-04-23 07:53:02 - Feat.: - Title: VIDEO Medveď v bratislavskej zoo sa prvýkrát dotkol skutočnej zeme. Takmer 30 rokov poznal iba betónové steny 03 - Modified: 2024-04-12 14:58:26 - Feat.: - Title: Najlepším priateľom človeka kedysi bola líška, tvrdí štúdia 04 - Modified: 2024-04-06 06:00:00 - Feat.: - Title: Niektoré psy vedia pomáhať omnoho viac, ako sme si doteraz mysleli. Z ľudského dychu dokážu rozoznať aj stres 05 - Modified: 2024-03-20 09:00:00 - Feat.: - Title: Farmársky Frankenstein. Dedko desať rokov ilegálne krížil obrie chránené ovce, aby ich neskôr predával lovcom ako trofeje