Nič nepomôže kvalitnému spanie tak ako harmonický životný režim a dlhodobá starostlivosť o telo i psychiku. Áno, ľahko sa to píše, horšie mení v realitu. Skúste začať tým, že si vytvoríte rituály na mieru. Je dobré chodiť spať aj vstávať vždy v podobnú dobu, ale svoj daný čas v dennom rozvrhu by mali mať aj ďalšie aktivity. Napríklad jednotlivé jedlá, práca, šport, čas, kedy upratujete alebo sa trebárs pozeráte na televíziu. Dlhodobé a pravidelné cvičenie vedci spájajú s kvalitným spánkom už dlho. Jeho pozitívny efekt v boji proti nespavosti preukázala okrem iného štúdia americkej Severozápadné univerzity; výskumníci z biotechnologického centra NCBI zasa zistili, že šport môže pomôcť ľuďom so syndrómom spánkového apnoe. Pridajte k tomu ešte zdravý jedálniček, meditáciu alebo relaxačné cvičenia proti stresu - a recept na skvelý spánok bez porúch je hotový. Kľúč je v tom, že sa všetko musí robiť dôsledne. Krátkodobú pomoc naopak ponúkajú prášky na spanie. "Tie môžu byť užitočnou pomôckou pre ľudí, ktorí zle spia počas náročného obdobia, napríklad po smrti milovanej osoby alebo počas vypätia v práci," píše Tara Parker-Pope pre The New York Times. "Všeobecne ich však doktori nepovažujú za vhodné dlhodobé riešenie. Pravidelné užívanie môže viesť k závislosti aj k podivným vedľajším účinkom, ako je nielen chôdza v spánku, ale aj riadenie, jedlo alebo nakupovanie v spánku. " Než sa pre lieky rozhodnete, radšej skúste najprv prírodné doplnky stravy, sú väčšinou voľne dostupné v lekárni. Alebo dajte šancu kognitívno-behaviorálnej terapii, ktorá po určitú dobu sleduje klientove vzorce správania a pomáha mu nahradiť ich novými, ktoré sú prospešnejšie pre duševné i fyzické zdravie.Pixabay

Joga a meditácia chránia naše gény. Aj pred rakovinou, dokázali vedci

30.06.2017, 00:01
jupjup
Joga je nielen príjemná, zdravá a nášmu telu prospešná, ale podľa najnovších zistení vedcov blahodárne vplýva aj na ochranu buniek.

Ľudia, ktorí pravidelne cvičia jogu a meditujú, sú zdravší, žijú dlhšie a menej trpia civilizačnými chorobami. Ukázala to štúdia  britských vedcov, ktorú publikoval  Frontiers in Immunology. V telách jogínov sa totiž tvorí oveľa menej typov bielkovín, ktoré majú priamy vplyv na tvorbu zápalov.

"Milióny ľudí na celom svete využívajú blahodarné účinky jogy a meditácie, ale zrejme netušia, že tieto účinky začínajú na molekulárnej úrovni a môžu meniť spôsob, akým genetický kód pracuje. Jednoducho povedané tieto techniky chránia DNA," tvrdí doktorka Ivana Buricová z University of Coventry.

Chronický stres zvyšuje riziko rakoviny

Produkciu bielkovín najsilnejšie spúšťa stres. Ak je chronický, zápaly v tele pôsobia dlhodobo, zvyšujú riziko rakoviny, urýchľujú starnutie a rozvinutie závažných chorôb.

"Táto štúdia je významným základom pre ďalší výskum, ako aktivity spájajúce fyzické cvičenie s vedomou prácou mysle. Blahodarne pôsobia na zdravie," tvrdí Buricová.

"Vedci analyzovali poznatky z 18 skôr publikovaných štúdií, celkovo testovali 846 ľudí. Všetci cvičili jogu, taiči alebo qigong. Štúdie potvrdili, že tieto cvičenia mysle a tela  potláčajú expresiu génov a genetických ciest (proces, ktorým je v géne uložená informácia prevedená na reálne existujúcu bunkovú štruktúru alebo funkciu), ktoré podporujú zápal," vyberá zo štúdie časopis Time.

Zápal je užitočný, ak dočasne posilní imunitný systém a ten telo ochráni pred zranením a infekciou, napísali autori vo svojom príspevku. Ale v dnešnej spoločnosti, v ktorej je stres primárne psychologický, môže byť zápalová reakcia tela chronická a môže poškodiť ako fyzické, tak duševné zdravie.

Vedci zistili, že telá ľudí, ktorí pravidelne cvičia a meditujú, nielenže netrpia toľkými zápalmi, ale poklesne u nich aj hodnota zápalových proteínov. Tieto procesy znižujú riziká ochorení a stavov spojených so zápalom.

"Meditácia je úplne iná ako joga alebo taiči," uviedla Buricová. "Ale zdá sa, že všetky tieto aktivity - keď sa pravidelne cvičia - znižujú aktivitu génov, ktoré sa podieľajú na zápale. Rôzne typy metód práce s mysľou a telom mali podobné účinky na genetickej úrovni," prekvapilo vedúcu autorku štúdie Ivanu Buricovú a jej tím.

Je zrejmé, že životné prostredie a životný štýl môžu ovplyvňovať to, ktoré gény sú zapnuté, ktoré vypnuté a ktoré môžu zvyšovať riziko ochorenia, životnosť a dokonca aj to, ktoré sa prenesú na budúce generácie.

Štúdie podľa Buricovej naznačujú, že intervencia mysle a tela môže ovplyvniť aj procesy na DNA úrovni a zlepšiť tak našu životnú pohodu. Ďalej zdôrazňuje, že zdedené gény nie sú statické a že aktivita DNA môže závisieť na veciach, ktoré ľudia môžu ovládať.

"Pri výbere zdravých návykov môžeme dnes a denne pracovať na modeli génovej aktivity, ktorý je pre naše zdravie výhodnejší," hovorí.

01 - Modified: 2024-04-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Ventilovanie neznižuje hnev, ale niečo iné áno, zistila veľká štúdia 02 - Modified: 2024-03-20 12:00:00 - Feat.: - Title: VIDEO Žena si pred krádežou zacvičila jogu. Odniesla si croissanty, čistiace prostriedky a pekárove topánky 03 - Modified: 2024-02-27 10:08:37 - Feat.: - Title: Inštruktorka jogy: Svalnatí chlapi majú čo na hodine robiť, vďaka joge sa dá v pohode schudnúť 04 - Modified: 2023-05-30 08:30:32 - Feat.: - Title: Príďte s nami načerpať dobrú energiu. Ranná BALANS joga ZADARMO už o týždeň! 05 - Modified: 2023-03-16 13:00:00 - Feat.: - Title: Vydával sa za gurua a znásilňoval Češku, tá ho teraz obvinila. Nie je prvou, ktorá naletela podobným spirituálnym násilníkom