Archeológovia objavili v Guatemale doteraz neznáme mesto mayskej civilizácie.ILUSTRAČNÉ FOTO: Wikipedia

Naši vedci objavili jedno z najstarších mayských miest

09.01.2024, 20:35
TASRTASR
  • Česko-slovenská archeologická výprava objavila v Guatemale doteraz neznáme mesto mayskej civilizácie, ktoré vzniklo pred zhruba 3000 rokmi.
  • Ich významný nález pomôže odkryť neobjasnené a rozhodujúce fázy mayských dejín.
  • V utorok to uviedla Nadácia Neuron, ktorá výpravu finančne podporila, informuje spravodajkyňa v Prahe.

Expedíciu viedol český výskumník Ladislav Šilhán a Milan Kováč z Univerzity Komenského. Archeológovia identifikovali dosiaľ neznáme mayské osídlenie a podľa vykopávok zistili, že ide zrejme o najstaršie mestské centrum v regióne. Nazvali ho Yax Balam (Prvý Jaguár).

image

Globálne sucho nás môže zničiť, nestalo by sa to prvýkrát. Tieto civilizácie vďaka nemu zanikli

Od počiatku až po úpadok

Archeologické vykopávky odhalili paláce, sochy, pozostatky rituálov, astronomické observatóriá a ďalšie objekty. "Podľa vykopávok mesto patrí k najstarším mayským aglomeráciám vôbec. Postupom času dochádzalo k jeho úpadku aj opätovnému rozvoju - od samotného počiatku mayských dejín, vzniku kráľovstva a prvých mestských štátov až po takzvaný mayský kolaps, ktorý spôsobil zánik (mayskej) civilizácie," vysvetlil Kováč.

Zasadiť nálezy do príslušného časového a kultúrneho rámca pomohli expedícii technológie umelej inteligencie. Používali ju pri overovaní digitálnych dát z leteckého snímkovania LiDAR. Podľa vedcov dokáže vykresliť zemský povrch ukrytý v džungli a tak odhaliť stavby či mestské celky. Vykopávky na mieste potom nález potvrdia.

"Technológie síce vopred umožnili identifikovať mesto a vydať sa na presne zacielené miesto v guatemalskej džungli, na mieste sa ale doteraz žiaden prieskum nerobil," zdôraznil Šilhán.

Medzinárodný odkaz

Podľa neho tak nebolo jasné, či rôzne zhluky budov hlboko v džungli reálne tvoria kompaktnú aglomeráciu a aký je ich historický význam. Vedci teraz novoobjavené mesto vizualizujú do 3D modelu.

"Sme radi, že stávka na moderné technológie sa vyplatila a že sa potvrdilo, že majú svoje miesto aj v tak tradičnom odbore, akým sú terénne výkopové práce," povedala spoluzakladateľka Nadácie Neuron Monika Vondráková. Podľa jej slov môže táto česko-slovenská stopa zanechať medzinárodný odkaz.

Okrem mesta Yax Balam, kde vedci zdokumentovali sedem štvrtí mestského celku, skúmali aj širší pralesný región. V ňom objavili a zmapovali ďalšie dve menšie mayské mestá.

01 - Modified: 2023-02-04 08:05:00 - Feat.: 0 - Title: Keď klíma hýbe dejinami: Rimania si z nej urobili spojenca, neskôr prispela k zastaveniu byzantskej expanzie 02 - Modified: 2022-08-09 08:46:40 - Feat.: 0 - Title: Tajomstvá dávnych civilizačných kolapsov. Ako nás môžu pripraviť na hroziace klimatické pohromy?
01 - Modified: 2024-03-12 11:00:00 - Feat.: - Title: Na tomto chlebe by si si určite nepochutil, vedcov však uchvátil. Tento bochník upiekli tisícky rokov pred Ježišom 02 - Modified: 2024-02-07 09:29:48 - Feat.: - Title: Tajomné relikvie a rituály. V tejto krajine sú stále prístupné obetné jaskyne strachu, ktoré majú ústiť priamo do pekla 03 - Modified: 2024-02-06 15:34:51 - Feat.: - Title: Ukrižovaný má tvár. Na pohľad do jeho očí nikdy nezabudnem, hovorí vedec 04 - Modified: 2024-02-01 12:00:00 - Feat.: - Title: Poľskí robotníci z rieky vylovili tisíc rokov starý meč. Je z čias Vikingov, svojho času stál toľko ako celá farma 05 - Modified: 2024-01-27 11:00:00 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Sprchovali sme sa v daždi a skenovali prales laserom, hovorí vedec z česko-slovenskej mayskej expedície