Pitie červeného vína pomáha spaľovať tuk, potvrdzujú vedci

09.02.2015, 23:00
stlstl
Zdá sa, že obéznym ľuďom svitá nádej na zlepšenie stavu. A veľmi príjemná.

Pitie červenej hroznovej šťavy alebo vína - s mierou - môže zlepšiť zdravie ľudí s nadváhou a pomôcť im lepšie spaľovať tuk. Vyplýva to z novej štúdie, ktorá vznikla v spoluautorstve výskumníka Oregonskej štátnej univerzity (Oregon State University, OSU). Informuje o nej portál sciencedaily.com.

Neil Shay, biochemik a molekulárnz biológ na Katedre poľnohospodárskych vied OSU, bol súčasťou študijného tímu, ktorá podrobila bunky ľudskej pečene a tukové bunky pestované v laboratórnych podmienkach výťažkom zo štyroch prírodných chemických látok. Tie extrahovali z tmavomodrej odrody hrozna Muscadine, ktorého domovom sú juhovýchodné Spojené štáty.

Jedna z chemických látok, kyselina elagová, sa ukázala ako obzvlášť účinná: výrazne totiž spomalil rast existujúcich a tvorbu nových tukových buniek, a to posilnením metabolizmu mastných kyselín v pečeňových bunkách. Tieto rastlinné chemikálie však nie sú zázračný prostriedok na chudnutie, varuje Shay. „Neobjavili sme, a nemalo by sa očakávať, že tieto zlúčeniny zlepšia telesnú váhu," povedal. Ale zvýšenie spaľovania tukov, najmä v pečeni, môže zlepšiť funkciu tohto orgánu u ľudí s nadváhou.
„Ak by sme mohli vyvinúť diétne stratégie, ktoré by znížili škodlivé hromadenie tuku v pečeni s použitím bežných potravín ako hrozno, boli by to dobré správy," uviedol Shay.

Štúdia, na ktorej Shay pracoval s kolegami z Floridskej univerzity (University of Florida) a Univerzity v Nebraske (University of Nebraska), dopĺňa jeho vlastné výskumy s myšami, ktoré vedie v laboratóriu v OSU.  V štúdii z roku 2013 on a jeho postgraduálni študenti doplnili stravu myší s nadváhou výťažkami z hrozna Pinot Noir nazbieraného v oblasti viníc Corvallis. Niektoré z myší dostávali normálnu stravu obsahujúcu desať percent tuku. Zvyšné kŕmili potravou až so šesťdesiatimi percentami tuku - teda nezdravou stravou, ktorá v prípade ľudí vedie k naberaniu nadbytočných kilogramov. Hroznové výťažky, ktoré boli prispôsobené ich nutričným hodnotám, zodpovedali zhruba jeden a pol šálkam červeného hrozna denne.

Po viac ako desiatich týždňov sa u prekrmovaných myší vyvinuli v pečeni tukové bunky a diabetické symptómy - „rovnaké, ako vidíme i u mnohých osôb so sedavým zamestnaním trpiacimi nadváhou,“ vysvetľuje Shay. Ale bacuľaté myši, ktoré dostali hroznový extrakt, mali v pečeni menej tuku a nižšiu hladinu cukru ako tie, ktoré dostávali iba vysoké prídely tuku. Kyselina elagová pôsobila ako elektráreň na tukové bunky a v tomto experimente dostala bucľaté myši takmer na hodnoty štíhlych myší.

Podľa Shayovej hypotézy sa vďaka kyseline elagovej viac zaktivizovali dva proteíny - PPAR-alfa a PPAR-gama, ktoré v bunkách metabolizujú tuk a cukor. Cieľom jeho práce, ako sám tvrdí, nie je nahrádzať potrebné lieky. Ale viesť ľudí pri výbere potravín k takým, ktoré sú voľne dostupné a pritom majú zdravotné výhody. Napokon, pohár hrozna denne, určite vyskúšať môžete.

Zdroj: sciencedaily.com