Desať viet, ktoré vás môžu stáť kariéru

Či už rokujete s klientmi, spolupracovníkmi alebo nadriadenými, je dobré vyvarovať sa niektorých fráz. Biznis komunikácia je až príliš často zaplavená slovnou vatou, ktorá znejasňuje samotnú správu (vraj, akože), termínmi ako väčšinou, zvyčajne, ktoré znižuje autoritu, a negatívnymi vyjadreniami (nemožné, nikdy), ktoré pôsobia odstrašujúco a neproduktívne.

Pozrite si desať fráz, ktoré v rámci neformálneho hlasovania komunikačných odborníkov a profesijných poradcov získali v tomto smere negatívne prvenstvo. 





To nie je moja vec.

Touto frázou dávate jednoznačne najavo, že nie ste tímový hráč. Nehovoriac o tom, že ňou šírite aj posolstvo, že flexibilita a ochota učiť sa nové veci, ktoré sú kľúčové nielen pre vedúce pozície, sú vám vzdialené.
Skúste to radšej povedať takto: „Nie je to v skutočnosti môj odbor. Pozrime sa, kto by nám s tým dokázal pomôcť lepšie.“

Myslím, že ...
Lorrie Thomas Ross, výkonný riaditeľ pre marketingové poradenstvo Web Therapy, nazýva tieto a podobné výroky (verím, cítim) takzvanými „zľavovými frázami“. Spôsobujú, že vyzeráte menej  autoritatívne a znižujú silu vašej výpovede. Vyhlásenie typu: „Myslím, že to je tá najlepšia stratégia“ má oveľa menšiu silu ako veta: „To je tá najlepšia stratégia.“ Tiež je dobré odstrániť zo svojho slovníka spojenia typu: „Rád by som.“ A namiesto vety: „Chcem vám poďakovať“   jednoducho povedzte: „Ďakujem.“

Neviem.
„Možno si myslíte, že je to čestné, ale v skutočnosti ide o vyhýbanie,“ hovorí  Henry DeVries, prodekan pre celoživotné vzdelávanie na University of California San Diego. „Takýto výrok môže byť vnímaný ako lenivosť a neochota spraviť ďalší krok.“ Oveľa lepšie je povedať: „Nechajte mi čas na nájdenie odpovede.“ Takisto, lepšie ako vyhlasovať vety typu: „Ja neviem, ako sa to robí“ je spýtať sa: „Kde by som sa mohol naučiť, ako to spraviť?“ To je jasný signál, že hľadáte mosty k riešeniu.

Nemôžem.
Opäť – táto fráza svedčí o neochote byť nápomocný alebo ponúknuť riešenie. „Zamestnávateľovi treba ukázať, že ste pripravení učiť sa a riešiť akýkoľvek problém," hovorí Josh Tolan, výkonný riaditeľ pre platformu video rozhovorov Spark Hire. Namiesto slova neviem, ktoré je vždy najbližšie poruke, skúste problém identifikovať a potom nájsť spôsob, ako ho so všetkou cťou obísť. Napríklad, ak ste požiadaní, aby ste predložili projekt v dobe, ktorá sa prekrýva s iným záväzkom, skúste povedať: „Žiaľ, prekrýva sa mi to. Avšak, napríklad taká Sarah, s ktorou som úzko spolupracoval, by na to bola fantastická."

Ale ...
„Použitie slova ´ale´ úplne neguje všetko, čo ste povedali pred tým," hovorí DeVries.  Aj keď to môže byť dobre mienené, komentár typu – „V tej blúzke vyzeráte dobre, ale tie náušnice sa k nej nehodia“ - nebude prijatý dobre. Sme uspôsobení tak, že za každých okolností vnímame skôr tie negatívne informácie. Najlepšie je, ak jednu negatívnu informáciu vložíte medzi dve pozitívne. Navyše, slovo ´ale´ je ľahko nahraditeľné spojkou ´a´, ktorá zmäkčuje celkové vyznenie.

To nie je dobrý nápad.
Nancy Mobley, zakladateľka a výkonná riaditeľka pre poradenstvo Insight Performance, hovorí, že  rýchle odmietanie nápadov spôsobuje, že zamestnanci a spolupracovníci sa cítia menej sebaisto pri zdieľaní svojich názorov a myšlienok, čo môže byť prekážkou pre ich kreativitu. Vždy je lepšie najprv položiť otázku: „Ako by to fungovalo?“

Budem sa snažiť.
„Slovo ´posnažím sa´ v sebe zahŕňa možnosť, že niečo nemusí byť dokončené – evokuje možné zlyhanie," hovorí expertka na komunikáciu Darlene Price. Ak váš šéf ráno požiada o návrh a vaša prvá veta bude znieť - „Pokúsim sa ho odovzdať hotový“, okamžite ohrozujete vlastnú pozíciu a  vnášate do šéfovej mysle pochybnosti. Oveľa lepšie je vyhlásiť: „Budete to mať na stole do deviatej rána.“

Nebola to moja chyba.
„Ľudia to vnímajú ako defenzívu," hovorí Friedman. Ak sa vás niekto spýta, čo sa stalo, nemusí vás tým automaticky z niečoho obviňovať, no ak naňho vybalíte takúto vetu, okamžite na seba stiahnete jeho podozrenie. Oveľa lepšie je ukázať ochotu problém riešiť. Povedzte: „Pokúsim sa lepšie pochopiť, čo sa stalo“, alebo: „Poďme zistiť, čo treba robiť, aby sa táto chyba nezopakovala.“ 

Myslím, že...
Toto je fráza, ktorou sa ľudia snažia poistiť, aby nepovedali niečo zlé. Nie je to však najšťastnejšia stratégia. „Vyhnite sa jazyku, ktorý je váhavý a nevzbudzuje dôveru," hovorí Dale Austin, riaditeľ centra pre rozvoj kariéry na Hope College. Ak máte obavu, že veci môžu byť inak, namiesto toho, aby ste o tom rozprávali takto opatrne, vyjadrite svoje obavy naplno.

To je nemožné.
Takýto extrémne negatívny výrok treba úplne vymazať zo svojho slovníka. „Signalizuje, že nie ste ochotní to dokonca ani vyskúšať," hovorí Friedman. „Negativita je infekčná a šíri ako vírus." Skúste to z opačnej strany, napríklad takto: „Poďme sa pozrieť na niekoľko rôznych spôsobov, ako sa do toho dá pustiť."

Zdroj: forbes.com