StoryEditor

Vieme, ako oblečenie vplýva na vašu psychiku, tvrdia vedci

01.05.2012, 00:00
Autor:
mammam
Prípad "biely plášť". Ak ho máte na sebe, pravdepodobne dosiahnete lepšie výsledky.

Ak máte na sebe oblečený biely plášť – a viete, že ho nosia lekári – vaša schopnosť sústrediť sa prudko vzrastie. Potvrdila to najnovšia štúdia zverejnená na webe Journal of Experimental Social Psychology. Tento konkrétny pokus však vedcov priviedol na stopu ďalších zaujímavých zistení...

Tri pokusy, jeden výsledok
Je známe, že oblečenie vplýva na to, ako nás vnímajú iní, a tiež na to, čo si o sebe myslíme sami. Teraz však americkí odborníci zašli ešte ďalej. Snažili sa zistiť, či odev, ktorý máme na sebe, ovplyvňuje naše psychologické procesy. Mení oblečenie spôsob, akým pristupujete ku svetu? Tím pod vedením Adama Galinského, profesora na Northwestern University, sa rozhodol zodpovedať túto otázku – a preto uskutočnil tri rôzne experimenty.

Pri prvom sa skupina 58 študentov podrobila testu selektívnej pozornosti. Rozdiel však bol v tom, že jedna časť mala na sebe oblečený biely plášť, zatiaľ čo druhá bežnú módu z ulice. Výsledok? Študenti v bielych plášťoch urobili o polovicu menej chýb, než študenti v bežnom oblečení.


Oblečenie musíte cítiť

Druhý pokus zašiel ešte ďalej. Študentov rozdelil na tri skupiny: jedni mali oblečený biely lekársky plášť, ďalší biely maliarsky plášť a tretia skupina rovnaký plášť iba videla pred sebou. Poznámka pre pozorného čitateľa: Áno, všetky tri plášte boli identické. Úlohou študentov bolo čo najrýchlejšie zistiť rozdiely medzi dvomi obrázkami. Výsledok opäť prekvapil. Testovaní oblečení v „lekárskych“ plášťoch našli viac rozdielov než dve ďalšie skupiny. Vedcom teda začalo byť jasné ďalšie zaujímavé zistenie, ktoré potvrdil aj tretí experiment.

„Musíte ten plášť mať oblečený, vidieť ho na vašom tele a cítiť na koži, aby ovplyvnil vaše psychologické procesy,“ povedal podľa New York Times Dr. Galinsky. Teda iba „vidieť“ nestačí.

Som chytrá. Lebo nosím biely plášť
Tieto zistenia položili základy nového odboru, takzvanej odevnej kognitivity. Znie to komplikovane, ale v podstate ide o vplyv oblečenia na naše kognitívne procesy. A vďaka nej sme opäť bližšie k pochopeniu toho, ako oblečenie mení náš vzťah k svetu. Od prípadu „biely plášť“ by sa totiž dali odvodiť ďalšie závery. Napríklad, ak sa vám Coco Chanel asociuje so silnou a nezávislou ženou, pravdepodobne budete aj vy mať tendenciu byť takou v jej slávnom chanelovskom kostýme. Totiž – už dlhšie je známy aj ďalší podobný odbor, telesná kognitivita (z angl. embodied cognition). Ten napríklad zistil, že ak máte v ruke teplý nápoj, máte sklon iných ľudí považovať za vrúcnejších. Naopak, so studeným nápojom sa vám aj ľudia okolo javia chladnejší. Zdá sa teda, že aj vďaka odevnej kognitivite sme už na stope ďalším podobným zaujímavým zisteniam vo vzťahu k oblečeniu. Dovtedy si skúste prezrieť váš šatník a vybrať si podľa toho, ako by ste dnes chceli myslieť...

menuLevel = 2, menuRoute = science/veda, menuAlias = veda, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
15. apríl 2024 08:27