Natierajte deti, ochránite ich pred rakovinou kože

26.06.2014, 00:00
stlstl
Vedci zistili, že poctivé používanie opaľovacích krémov výrazne znižuje riziko v dospelosti.

Odborníci z Texaského biomedícínskeho výskumného ústavu potvrdili, že výskyt takzvaného malígneho melanómu, ktorý je najagresívnejšou formou rakoviny kože, môžeme výrazne znížiť. A to vtedy, ak sa budeme poctivo natierať opaľovacími krémami odmalička. Štúdiu zverejnili v poslednom čísle časopisu Pigment Cell and Melanoma.

Výskum podľa jedného z hlavných autorov Johna L. Vanderberga podnietila skutočnosť, že napriek rastúcemu používaniu opaľovacích prípravkov v posledných desaťročiach dramaticky narastá aj výskyt malígneho melanómu. Americká spoločnosť pre rakovinu (American Cancer Society) odhaduje, že v tomto roku len v USA diagnostikujú viac ako 75 000 nových prípadov melanómu.

„Opaľovacie krémy sú vysoko efektívne pri prevencii pred spálením slnkom. Toto, paradoxne, niektorých vedcov viedlo k otázke, či sú účinné aj v prevencii melanómu spôsobeného ultrafialovým žiarením," povedal Vandenberg. „Vychádzali z toho, že opaľovací krém ľuďom umožňuje získať viac UV žiarenia, bez toho aby sa spálili, a práve toto dlhšie vystavovanie sa slnku vedie aj k rastúcemu výskytu melanómu."
_______________________________________________________________________________________________________________________________

Rady, tipy a výhodné ponuky pre vaše zdravie nájdete v našej HN lekárni
Otázky týkajúce sa účinnosti krémov proti slnečnému žiareniu zostali nezodpovedané čiastočne preto, že až do nedávna neexistovali v podstate žiadne prirodzené modely výskytu melanómu na cicavcoch. Vedci z Texaského biomedícínskeho výskumného ústavu preto sledovali vačice sivé, malé vačkovce pôvodom z Južnej Amreiky, ako a či sa u nich bude vyvíjať melanóm, ak ich budú natierať s krémom s ochranným faktorom 15. Zistili, že keď krémom natierali malé vačice, tak sa 10-násobne znížil výskyt pigmentových lézií, ktoré sa môžu sa zmeniť na melanóm. Tento rozdiel bol jasný aj v prípade, že vačice dostali také nízke dávky UV žiarenia, ktoré nespôsobujú spálenie a dokonca ani začervenanie kože.

Lézie sa nezjavili, kým vačice nedospeli (podobne to funguje aj u ľudí). „Na základe týchto výsledkov sa domnievame, že je obzvlášť dôležité, aby sa ochrana proti slnečnému žiareniu používala systematicky od najútlejšieho veku. Najmä v detstve sa totiž kožné bunky v priebehu rastu rozdeľujú oveľa rýchlejšie ako v dospelosti. A práve v priebehu bunkového delenia sú bunky najviac citlivé na poškodenia vyvolané UV žiarením, " vysvetľuje Vandenberg.

Zdroj: sciencedaily.com