Kanceláriami sa šíri nový hit. Terapia státím

Do kancelárií progresívnych firiem pribúdajú nielen pingpongové stoly, leňošky pre poobedné zdriemnutie či hojdacie kresielka, ale aj vysoké pultíky určené pre prácu postojačky. Dôvod? Naše zdravie.

Ilustračná snímka: flickr.com/photos/plantronicsgermany/


Tak sa sa zdá, že po človeku zručnom, vzpriamenom a rozumnom bude zrejme v rade hominidov nasledovať homo ohnutis - človek ohnutý. Portál idnes.cz píše, že podľa lekárov pre to máme všetky predpoklady.

Do práce jazdíme autom alebo MHD, v kancelárii presedíme osem hodín a večer sa zvalíme k televízii. Sme leniví urobiť pár krokov navyše, prirodzenosť chôdze sa nám zo života vytratila. A to sa nášmu telu vôbec nepáči. Vzdychá chrbtica, svaly aj vnútorné orgány.

Ľudia sa ohýbajú, ochabujú a lenivejú čím ďalej, tým viac. Zachrániť nás má vraj posledný hit - písanie pri počítači postojačky.

Podľa fyzioterapeuta, doktora Tomáša Rychnovského, je státie za stolom len ďalší variant, ktorým sa aspoň nejako snažíme kompenzovať údel dnešnej doby, a to sedenie. „Ak sa na to pozeráme tak, že akýkoľvek pohyb je lepší ako celodenné sedenie, potom je poloha postojačky samozrejme lepšia. Odľahčíme tým spodnú časť chrbtice, inak zaťažíme stehná, inak sa nám dýcha a inak používame ruky.“

Každé narušenie stereotypu je pre naše telo podľa neho dobré, zároveň však varuje pred prílišným optimizmom. „Státie rozhodne nie je pre každého. To, že teraz zrušíme v kanceláriách stoličky a pracovníkom rozkážeme postaviť sa, by mohlo narobiť viac škody ako úžitku. Nie každý má chrbát v takom stave, že je to pre neho vhodné.“ Aj stáť sa totiž musí vedieť.

„Ak je vaša panva v zlom postavení, môže aj dobre myslený stoj v práci preťažovať spodnú časť bedrovej chrbtice. To je miesto, ktoré má sklon k bolesti. Mali by sme preto myslieť na to, že naše nohy nie sú ,stojany', ale skôr variabilné pružiny, ktoré opravujú polohu panvy. Tá by mala byť vždy podsadená,“ vysvetľuje doktor Rychnovský.



Ako na to? Kolená majte vždy ľahko prikrčené a prešľapujte z nohy na nohu. Počas dňa sa snažte vedome uvoľniť ramená, krk, hrudník. A v neposlednom rade: Naučte sa ovládať dych.

„Brucho musí plniť úlohu lopty, ktorá sa spredu nafukuje a tlačí do chrbtice. Tým sa dobre či ideálne zapojí do stabilizácie chrbtice. Správne dýchanie za vás odvedie veľký kus práce,“ radí Rychnovský.