Určite si cieľ a chváľte sa. A schudnete, radí psychologička

Mnoho ľudí sa odhodlá k zmene životného štýlu a veľká časť z nich zlyhá. Kladú na seba nereálne nároky, po prvom prešľape sa vracajú do starých koľají, málo sa chvália. Nutričná ​​poradkyňa a psychologička Zuzana Douchová preto radí, ako naštartovať zmenu a ako vydržať.

1. Povedzte si: Ja chcem!
Ako by mal vyzerať zdravý jedálniček? Všetci, čo sa zaujímajú o správnu životosprávu, zvyčajne poznajú aspoň základy. Správne tušia, že celodenné sedenie pri počítači zdraviu neprospieva. Rovnako tak to platí aj pri stravovaní. Keď ale príde na rad prax, je všetko oveľa ťažšie. Prečo je to tak?
„Ľudská psychika totiž nemá zmeny vôbec rada. A všetko je ešte ťažšie, keď chýba nevyhnutná vnútorná motivácia. Každá úspešná zmena by preto mala začať slovami: Ja chcem! Svoj cieľ nedosiahne ten, kto si hovorí: Mal by som, musím, alebo snáď niekto iný to odo mňa chce. Ak sa chystáte na zmenu, nájdite najskôr svoje vlastné dôvody , prečo ju chcete uskutočniť. Trvalá zmena je možná len vtedy, ak to robíte pre seba, " hovorí psychologička a nutričná ​​poradkyňa Zuzana Douchová.


   
2. Nájdite v zmene radosť
Beriete zmenu životného štýlu ako nutné zlo? Je to pre vás len ďalšia povinnosť na zozname dokonalého života? Už vopred sa desíte, akých dobrôt a pohodlie sa budete musieť vzdať? Týmto postojom svoju motiváciu rýchlo stratíte. A práve váš celkový prístup k zmene je najdôležitejší.
„Počas celého procesu zmeny je dôležité vedieť sa psychicky podporovať a nie demotivovať. Nájdite si na zmene životného štýlu čo najviac pozitívnych aspektov a tie si pravidelne pripomínajte. Dovoľte si tiež požiadať o pomoc svoje okolie alebo vyhľadajte profesionálnu podporu psychológa či kouča. Len to, čo vám prináša radosť, si budete chcieť vo svojom živote ponechať, " vysvetľuje psychologička.

3. Povoľte si nedokonalosť
Akúkoľvek zmenu vnímate ako nebezpečenstvo a snažíte sa jej preto vyhnúť? Čím väčšiu zmenu od seba chcete, tým viac sa jej podvedome bránite. Prejedáte sa už roky a chcete s ním zo dňa na deň skončiť? Milujete čokoládu, ale rozhodli ste sa, že už si nedáte ani štvorček? Neznášate behanie, ale k zdravému životnému štýlu proste behanie patrí? Výsledkom najskôr bude, že sa zmenou ani nezačnete, alebo to pri prvom „zlyhaní" vzdáte. Ste len človek, tak najskôr sa vám zmena perfektne nepodarí hneď na prvýkrát. „Pripravte sa preto na možné zlyhanie a miesto výčitiek sa pokúste zamieriť opäť k cieľu. Povoľte si byť nedokonalí," radí Douchová.

4. Dajte svojmu priania konkrétnu podobu
Chceli by ste zdravšie jesť, schudnúť, alebo sa viac hýbať. Tieto priania sú krásne, ale želanie zostane púhym želaním, kým ho nepremeníte na konkrétny cieľ. „Človek má tendenciu odkladať všetko, čo je budúce a neurčité. Pri trvalej zmene teda nestačí len chcieť, ale presne vedieť, čo chcete: Schudnúť päť kíl, vojsť sa do svojej obľúbenej sukne, cvičiť dvakrát týždenne, z práce chodiť pešo domov. Týmto priania nadobúdajú konkrétnu podobu a už to nie sú len výkriky vášho čierneho svedomia, " uvádza psychologička.


5. Namiesto kritiky si doprajte pochvalu
Vyčítate si každý drobný prehrešok, a keď sa vám niečo podarí, tak to považujete za samozrejmosť. Je omnoho jednoduchšie uvedomiť si, čo robíte zle a čo chcete inak, než to, čo sa vám v živote darí. Väčšina má tendenciu sa viac kritizovať než chváliť.
„To sebavedomiu príliš neprospieva a práve sebavedomie hrá v celom procese zmeny kľúčovú úlohu. Vysoké a často nereálne nároky, ktoré na seba každodenne kladiete, sú tiež spúšťačom nízkeho sebavedomia. Naučte sa preto chváliť sa za drobné úspechy a nerobte si život komplikovanejší, než v skutočnosti je, " dodáva psychologička Zuzana Douchová.

Zdroj: iDnes.cz