Súkromie a oddych v práci sú kľúčové. Aby ľudia „prežili“

V kanceláriách typu open space pracujeme viacerí. Prekáža nám hluk, zapínanie klimatizácie či to, že šéf nás má pod dohľadom. Ako však naozaj vplýva tento model na ľudí? V druhej časti seriálu sa budeme venovať súkromiu na pracovisku.
 


Prečítajte si aj: Týždeň v open space 1. časť: Chcete prežiť peklo? Urobte si z neho domov


 

Pri pohľade na niekedy preplnené open space kancelárie sa mnohí pýtajú: pre koho je to dobré? Často je odpoveď veľmi jednoduchá. „Ak neexistujú výhody na strane zamestnancov, musíme hľadať dôvody na strane zamestnávateľov. Dali by sa zjednodušene zhrnúť do dvoch hlavných bodov: náklady a kontrola. Do open space priestorov umiestnite viac ľudí na jeden štvorcový meter ako v klasických kanceláriách. Tým výrazne redukujete svoje náklady na výstavbu, prenájom a prevádzku kancelárskych priestorov. Na otázku, ako môže veľmi lacno organizácia navodiť zamestnancom pocit súkromia a intimity, existuje v čase lacných telekomunikačných technológií najjednoduchšia možná odpoveď: nechajte ich pracovať doma v súkromí,“ tvrdí presvedčene pre HN pracovný psychológ Filip Ambróz. To by však bolo veľmi jednoduché a hlavne neaplikovateľné na niektoré typy ľudí či povolaní. Trocha súkromia na pracovisku, aj v open space kanceláriách, však treba. A dá sa to.




So šéfom pri hlave
Pre každého zamestnanca je navodenie pocitu súkromia odlišné. Taktiež hranica toho, ako rôzni ľudia vnímajú súkromie, sú odlišné. Je však dobré zabezpečiť si aj v práci svoju potrebnú dávku súkromia, aby zamestnanec nebol zbytočne nespokojný v práci,“ potvrdzuje HR konzultantka Erika Karabáš, „Osobne som mala možnosť vidieť open space, kde bol nielen tím ľudí, ale aj priamy nadriadený. Ten mal svoju časť open space otočenú tak, že videl každému zamestnancovi od chrbta priamo na monitor. Nebolo to najšťastnejšie riešenie, keďže zamestnanci mali neustály pocit, že ich nadriadený kontroluje.“ Podľa pracovnej psychologičky Barbory Kuchárovej tým, ako kontrolu vnímajú práve úzkostliví ľudia, cítia sa sledovaní. „Mnohí ľudia sa potom cítia aj málo uvoľnení. Akoby si nemohli ísť svojím tempom, nemôžu mať pri práci svoje rituály, ako napríklad škriabanie sa na hlave, keď niečo vymýšľajú,“ dodáva.



Inú skúsenosť s tým má však personalista IT spoločnosti Ittera Pavol Žuffa. „Máme pozitívne skúsenosti s týmto typom officov, u nás je manažér a vlastne aj celé vedenie v rámci open space spolu s ostatnými ľuďmi. Ľudom to vytvára dobrý dojem a majú pocit, že sú v jednej miestnosti s človekom, ktorý ich vedie,“ vysvetľuje s tým, že si uvedomuje, že pre tento typ povolania nie sú open space kancelárie problém.

Miesto na ticho
Najčastejším problémom open space je hluk, ktorý vzniká nielen pri rozhovoroch kolegov, ale aj pri telefonovaní. „Na takomto pracovisku by mala byť možnosť vyriešiť si napríklad aj osobné telefonáty v tichšej miestnosti,“ potvrdzuje pre HN personalistka spoločnosti AuJob Zuzana Pálová. „Dôležité sú tiež, keď prebieha nejaká porada. Nie je vhodné sa dohadovať cez stoly. Alebo keď vznikne nejaký problém, nie je dobré, aby to manažér riešil pred všetkými,“ dodáva s tým, že sa často stáva, že manažéri dávajú svojim podriadeným spätnú väzbu hneď a na pracovisku pred kolegami. „Aj keď pracujú, vnímajú to a môže to v tom človeku podnecovať negatívne pocity, že bol pred ostatnými napadnutý alebo mu bolo niečo vytýkané. Presne na toto slúžia konferenčné miestnosti.“



Okrem toho sa však odborníci na pracovnú psychológiu a personalisti zhodujú, že pre open space je kľúčová aj oddychová zóna či kuchynka. „Je to alfou a omegou tohto priestoru. Jednoducho viete, že máte miesto, kam môžete uniknúť, a to veľmi pomáha zdraviu i koncentrácii. Často pomôže aj zmena miesta, keď sa človek len prejde, cíti sa potom menej podráždený a unavený,“ dodáva Kuchárová. Človek sa tak vyhne podľa nej aj tým klasickým bojom ohľadne zapnutia klímy, kúrenia či svetla, vystúpi teda zo žabomyších vojen. „Ja osobne mám veľkú toleranciu k ženám na pošte alebo pri predajoch lístkov na stanici a podobe, keď proste zatvorí okienko a dá si pauzu. Ja som ten zákazník, ktorý sa na to nehnevá a chápe to. Radšej nech si ide oddýchnuť, ako by som si to mala vyžrať ja ako klient, že bude podráždená a unavená. Oddýchnuť si je dôležité,“ uzavrela Kuchárová.

Zajtra sa budeme venovať vzťahom v open space