Vedci prišli na to, v ktorom veku strácame priateľov. A prečo

Štúdie ukázali, že vek priamo súvisí s tým, kedy začíname triediť priateľov a z niektorých sa postupne stávajú už len náhodné stretnutia či spomienky. Čím sme starší, tým menej nových priateľov si vytvárame, píše portál independent.co.uk.

Vedci odhalili vek, v ktorom muži aj ženy začínajú postupne strácať svojich priateľov: a je to oveľa skôr, ako by si väčšina mohla myslieť. Počet priateľov sa líši a je ťažké ho presne určiť, špeciálne v dobe, kedy sú sociálne médiá tým nástrojom, ktorý nám definuje slovo „priateľ - kamarát“, no vedci sa zamerali na obyčajnejšiu formu: merali, koľko priateľov je v kontakte cez telefón.

Aj keď to môže znieť staromódne, vedci tvrdia, že ich výsledky sú v súlade s predošlými štúdiami, ktoré sa merali vďaka interakcii tvárou v tvár. Štúdia ukázala, že aj muži aj ženy si priateľov vytvárajú do 25 roku a potom toto číslo rapídne klesá a potom, v miernejšom tempe, pokračuje po celý zvyšok života. Vedci zistili, že priemerný 25-ročný muž kontaktuje asi 19 odlišných ľudí mesačne, no 25-ročná žena ich kontaktuje menej, asi 17,5 človeka. 

Vo veku 39 rokov, nanešťastie, muži a ženy volali v priemere len 12 až 15 ľuďom mesačne. Rapídny pokles v číslach ľudí, s ktorými sa kontaktujeme, nastupuje u mužov aj žien a stopne sa vo veku okolo 80 rokov, kedy sa čísla stabilizujú na ôsmich kontaktoch u žien a šiestich u mužov.

Podľa štúdie je to preto, lebo starší ľudia si vo svojom veku oveľa radšej vychutnávajú kontakt a blízkosť detí a vnúčat, a sú s nimi v spojení až do smrti, čo predstavuje skutočnosť, že v osemdesiatke zrazu ľudia prestanú strácať priateľov. Štúdia argumentuje tým, že dôvod, pre ktorý strácame priateľov, je ten, že ľudia trávia svoje mladé roky experimentovaním, stretávaním sa s rôznymi ľuďmi vo svojom veku v období dospievania skôr, než sa usadia, dosiahnu dospelosť a usadia sa.

„Väčšia sociálna promiskuita mladých ľudí môže byť interpretovaná ako fáza sociálneho vzorkovania,“ píše sa v štúdii. „Jednotlivci si cenia možnosť preskúmať svoje príležitosti, ktoré majú k dispozícii. Aj tie v priateľských, kamarátskych vzťahoch, aj tie v súvislosti s nájdením si životného partnera na reprodukciu a vyberajú si tie najvhodnejšie.“

Štúdia uvádza, že mladší ľudia sú považovaní za opatrných nakupujúcich, ktorí skúšajú rôzne priateľstvá predtým, než svoje úsilie a energiu vložia len do niekoľkých vyvolených.