6 faktov o bolesti. Odpočinok boľavý chrbát nelieči, pomôže schudnutie

Bolesť je reakciou organizmu na škodlivý podnet a funguje ako varovný a prospešný signál, ktorý nás chráni pred nepriaznivými vplyvmi. Sprevádza väčšinu chorôb, od obyčajného nachladnutia až po veľmi vážne ochorenia ako je rakovina, píše Marcela Svobodová pre idnes.cz.

To, že bolesť k životu patrí, neznamená, že ju len musíme prijať a znášať. Našťastie dnes majú odborníci dostatok prostriedkov, ktoré pacienta bolesti zbavia a takmer s každou bolesťou možno úspešne bojovať bez ohľadu na jej príčiny. Každý z nás sa od detstva stretáva s nejakým typom bolesti, pre mnohých je však každodennou záťažou a urobili by čokoľvek, aby sa jej zbavili. O bolesti existuje veľa mylných predstáv a mýtov, ktoré môžu stáť v ceste efektívnej liečbe alebo zvládaniu bolesti.

Počasie naozaj môže ovplyvniť bolesť
Zhoršenie bolesti kĺbov v chladnom alebo daždivom počasí nie je len mýtus našich babičiek alebo vaša predstavivosť. Aj keď doterajšie štúdie preukázali viac-menej zmiešané výsledky, zmeny tlaku vzduchu môžu spôsobiť, že niektorí ľudia, najmä pacienti trpiaci artritídou, zaznamenajú zvýšenú bolestivosť kĺbov. Odborníci si to vysvetľujú tým, že zmena atmosférického tlaku ovplyvní aj tlak na kĺby. Pri teplejšom počasí a zvýšení atmosférického tlaku obvykle nastane úľava od bolesti. Pri nízkom tlaku mnoho ľudí reaguje aj bolesťou hlavy.

Pri bolestiach chrbta nie je odpočinok tým pravým
Väčšina expertov sa zhoduje na tom, že kompletný kľud na lôžku je jednou z najhorších vecí, čo môžete urobiť pri bolesti chrbta. Ak nie ste aktívny, vaše telo rýchlo stratí svoju kondíciu, čo vedie ešte k väčšej bolesti chrbta, keď sa konečne začnete hýbať. "Bolesti chrbta patria medzi najrozšírenejšie civilizačné choroby vôbec. U nás ide dokonca o najčastejší dôvod, prečo ľudia zostávajú doma v pracovnej neschopnosti," uviedla fyzioterapeutka Martina Húsková z Lekárskeho domu Praha 7.

Príčin, prečo nás chrbát tak bolí, je hneď niekoľko. Vo väčšine prípadov sú však bolesti chrbta spojené s nesprávnym životným štýlom. "V prvom rade ide napríklad o dôsledok zranenia, o nedostatok prirodzeného pohybu, jednostranné preťažovanie chrbta, nadváhu alebo dokonca obezitu, sedavé zamestnanie, zlé postavenie chrbta pri dospievaní alebo dokonca aj zlý výber topánok či matraca. Analgetikami (vo forme liekov či gélov) síce jednorazovo zmiernite bolesť, ale príčinu nimi neodhalíte. Vždy je dôležité popátrať po dôvode bolesti chrbta. Nikdy nie je dobré bolesť bagatelizovať. Zamerať by ste sa mali hlavne na prevenciu. A tou je hlavne pravidelné cvičenie (ideálna je chôdza a cviky zamerané priamo na chrbtové svalstvo) a posilňovanie chrbtových svalov. Doprajte si tiež raz za čas masáž a dávajte pozor na zhrbený chrbát. Správny postoj docielite aj posilňovaním stredu tela," vysvetlila Húsková, ktorá ďalej odporúča zamerať sa aj na správne dýchanie.

Zdroj: Flickr

Dýchanie do brucha alebo tiež bráničné dýchanie dokáže navyše okrem posilnenia svalov tiež upokojiť myseľ, skoncentrovať sa, zbaviť stresu alebo dokonca vyburcovať k akcii. Kedykoľvek uznáte za vhodné, vykonajte hlboký nádych, pri ktorom nezastavíte vzduch v pľúcach, ale necháte ho pokračovať až do bránice.

Schudnutie môže pomôcť pri chronických bolestiach
Ak ste obézny, zníženie hmotnosti môže znamenať menšiu záťaž na kĺby a chrbticu a tým aj menej bolesti. Doktorka Patience Whiteová, viceprezidentka politiky verejného zdravia na Arthritis Foundation uviedla pre server prevention.com, že schudnutie niekoľkých kilogramov môže skutočne prispieť k zníženiu chronickej bolesti kĺbov v kolenách a bedrách. Podľa Whiteovej môže dokonca schudnutie len necelých 5 kilogramov významne znížiť chronické bolesti kĺbov u pacienta.

Prehliadať by ste nemali ani malé bolesti
Mnoho ľudí verí, že bolesť je proste niečo, s čím musia žiť. Podľa odborníkov by však bolesť nikdy nemala byť ignorovaná. Aj keď sa zlepší po užívaní voľnopredajných liekov, mali by ste navštíviť svojho lekára, ak pretrváva dlhšie ako týždeň alebo dva, alebo sa v priebehu doby zhoršuje či vás obmedzuje v každodenných činnostiach. Na bolesť by ste mali reagovať ako na červené svetlo na prístrojovej doske vášho auta. Svetlo svieti preto, aby vás upozornilo, že niečo nie je v poriadku.

Bolesť nemusí byť prirodzenou súčasťou starnutia
Rovnako ako sivé vlasy a vrásky aj trocha bolesti je súčasťou života takmer každého starnúceho jedinca. Ale chronická bolesť byť nemusí. Neurológ Jiří Ondra z Lekárskeho domu Praha 7 zdôraznil, že bolesť nám hovorí, že sa v našom tele deje niečo zle. "Ide o normálnu reakciu organizmu na škodlivý podnet (zápal, úraz, a pod.) Môže mať okrem fyziologických príčin tiež psychickú príčinu. Tým, že nás niečo bolí, sa vlastne telo chráni pred poškodzovaním, pretože nám vlastne oznamuje, že sa začína vo vnútri niečo diať - ide teda o akési varovanie.

V posledných rokoch sa mnoho odborníkov prikláňa k názoru, že aj bolesť sama o sebe je chorobou a nielen príznakom. Každý človek je inak citlivý a uplatňuje sa vrodený typ nervovej sústavy. Ďalej má vplyv aj denná doba, kedy popoludní býva bolesť znesiteľnejšia, zatiaľ čo v noci sa stupňuje. 

Zdroj: Flickr

Vplyv majú tiež predchádzajúce skúsenosti, zdravotný stav, strach, pohlavie, vek, etnická skupina a dokonca aj počet súrodencov. Iné to je s citlivosťou na bolesť aj vo chvíľach dlhotrvajúceho problému," informoval doktor Ondra a dodal, že chronická bolesť človeka vyčerpáva fyzicky aj psychicky, čo spôsobuje zväčšujúci sa citlivosť na bolesť. "Chronická bolesť je pre človeka veľmi vyčerpávajúca a únavná, niet preto divu, že zabrať v takej chvíli dostáva ľudská psychika. 

Na tento stres potom každý reaguje odlišne - niekto predávkovaním, iný napríklad závislosťou od jedla. Čo sa týka bolesti, existujú aj také, ktoré by vás mali okamžite varovať. Určite by som spomenul ťažkú ​​a náhlu bolesť hlavy, dlhotrvajúcu bolesť, na ktorú nezaberajú lieky alebo náhlu bolesť menšieho miesta napríklad na lýtku (môže byť sprevádzaná červeným fľakom). Môže ísť totiž o trombózu, čo je životu nebezpečná situácia. Ďalej tiež ostrá bolesť v boku spojená s nevoľnosťou a zvracaním - môže ísť o zápal slepého čreva. A nakoniec aj silná a náhla bolesť v hrudníku," povedal doktor Ondra.

Závislosti od liekov proti bolesti sa netreba báť
Mnoho ľudí sa do poslednej chvíle vyhýba liekom proti bolesti z obavy pred vytvorením závislosti. Pravdou však je, že keď sa užívajú podľa návodu, lieky proti bolesti predpísané lekárom sú zvyčajne bezpečné a často darom z nebies pre tých, ktorí sú v agónii. Pravdou tiež je, že vaše telo sa môže stať fyzicky závislé od liekov proti bolesti, čo sa prejaví abstinenčnými príznakmi po vysadení liekov. Táto odozva je očakávaná, ak je liek predpísaný na bolesť užívaný dlhšie ako niekoľko dní. Dôležité je užívať tieto lieky podľa pokynov vášho lekára.

Neurológ Jiří Ondra odporúča ako alternatívne metódy liečby bolesti hlavy aj klasický studený obklad, odpočinok, masáž alebo niektoré bylinky. "V horších prípadoch môžu pomôcť voľne predajné lieky proti bolestiam (ibuprofén, paralen, aspirín). Skvele funguje i prevencia. Jednou z nich je úprava jedálnička - existuje totiž mnoho potravín, ktoré bolesti hlavy môžu spúšťať. Jedzte a pite pravidelne, vyhýbajte sa cigaretám a alkoholu, naučte sa odpočívať, vyhýbajte sa čo najviac stresu a napätiu," uzavrel lekár.