Ráno alebo večer? Vedci zistili, v ktorej časti dňa sa môžete rýchlejšie infikovať

22.08.2016, 01:15
bonbon

Kedy môžeme najrýchlejšie ochorieť? Nová štúdia vedeckého magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences, ktorú citoval redorbit.com vyskúmala, že vírusy sú desaťnásobne schopnejšie napadnúť náš organizmus v dopoludňajších hodinách.

Aktuálne zistenia by mohli viesť k novým možnostiam prevencie pandémií. Výskum prevádzaný na zvieratách tiež definoval, že väčšií potenciál infekcie nám hrozí, keď pracujeme na zmeny alebo absolvujeme časový posun.

Na rozdiel od baktérií a parazitov, vírusy sú závislé od nastavenia vnútorného mechanizmu bunky, ktorú napadnú a začnú prostredníctvom nej šíriť infekciu. A ako typická fabrika, bunkový organizmus tiež nie je v plnej prevádzke počas celého dňa a tak v slabších fázach môže byť jednoduchšie napadnutý.

„Vírus potrebuje na preniknutie do tela správne nastavený prístroj vo vhodnom čase a predpoludním vie telo infekciu rýchlejšie vstrebať, replikovať a rozšíriť,“ hovorí autor štúdie Akhilesh Reddy, expert na cirkadiánny rytmus (teda akési "vnútorné hodiny" človeka, pozn. red.) Francis Crick Institute pre BBC News.

„Na vírusové ochorenia sú náchylnejší aj pracovníci nočných zmien, ktorí majú pretočený biologický rytmus,“ dodáva ďalšia vedkyňa z tímu Rachel Edgar, expert na choroby University of Cambridge vo Veľkej Británii.

01 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Ako uhasiť skryté zápaly v tele. Ktoré choroby spúšťajú? 02 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý 03 - Modified: 2024-04-17 13:04:13 - Feat.: - Title: Naťahujte sa počas dňa. Bez toho je sedenie v kancelárii deštruktívne, hovorí fyzioterapeut 04 - Modified: 2024-04-16 19:01:34 - Feat.: - Title: Nie len ráno, ale aj večer by ste sa mali držať niekoľkých rituálov: Zistite, ako správne zakončiť deň 05 - Modified: 2024-04-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Na toalete trpieť nemusíte. Naučte sa cviky na uvoľnenie a lepšie vyprázdňovanie