Nobelova cena za fyzikuReuters

Otvorili dvere do doteraz neznámeho sveta. Nobelovku získali fyzici, ktorí odhalili exotickú hmotu

04.10.2016, 12:01
ČTKČTK

Tohtoročnú Nobelovu cenu za fyziku získali traja Briti pôsobiaci v Spojených štátoch David Thouless, Duncan Haldane a Michael Kosterlitz za výskum topologických vlastností hmoty a ich zmien. Oznámila to dnes Kráľovská švédska akadémia vied.

Podľa akadémie objavy ocenených vedcov umožnili pokrok v teoretickom chápaní tajomstiev hmoty a vytvorili perspektívy pre vývoj nových materiálov.

"Tohtoroční laureáti otvorili dvere do neznámeho sveta, kde sa hmota môže vyskytovať vo zvláštnom stave. Využili pokročilé matematické metódy na štúdium neobvyklých fáz, či stavov, hmoty, ako sú supravodiče či supratekutiny. Vďaka ich priekopníckej práci sa teraz hľadajú nové exotické fázy hmoty. Mnoho ľudí dúfa v budúce využitie (týchto objavov) vo vede o materiáloch a v elektronike," uviedla akadémia vo svojom vyhlásení.

​Polovica ceny pripadne Davidovi Thoulessovi a o druhú polovicu sa podelia Duncan Haldane a Michael Kosterlitz, oznámila akadémia.

Tohtoročný týždeň vyhlasovania Nobelových cien začal v pondelok oznámením Nobelovej ceny za medicínu. Tú dostal Japonec Jošinori Ósumi za výskum autofagie, teda procesu, pri ktorom bunky ničia časť svojho obsahu, zbavujú sa tak nežiaducich komponentov a následne svoj obsah recyklujú.

V stredu sa svet dozvie laureáta ceny za chémiu a v piatok za mier. Budúci pondelok bude vyhlásená Nobelova cena za ekonómiu a vo štvrtok 13. októbra Nobelova cena za literatúru.

Na vyznamenaných okrem finančnej čiastky vo výške ôsmich miliónov švédskych korún čaká aj účasť na tradičnom slávnostnom ceremoniáli, ktorý sa uskutoční v deň výročia úmrtia Alfreda Nobela 10. decembra. Nobelova cena za mier sa bude odovzdávať v nórskom hlavnom meste Osle, ceny za lekárstvo, ekonómiu, fyziku, chémiu a literatúru v Štokholme.

01 - Modified: 2024-02-06 11:01:41 - Feat.: - Title: Už len krôčik. A máme v rukách takmer neobmedzený zdroj energie, hovorí fyzik 02 - Modified: 2023-10-28 11:00:00 - Feat.: - Title: Koniec nádejí všetkých fanúšikov sci-fi? Nová divoká fyzikálna teória vysvetľuje, prečo nie je cestovanie v čase možné 03 - Modified: 2023-10-03 13:10:43 - Feat.: - Title: Nobelovku za fyziku získali experimenty so svetlom, ktoré zachytávajú „najkratšie okamihy“ 04 - Modified: 2023-09-20 12:13:19 - Feat.: - Title: Stretávame sa s nimi každý deň. Poznáš ich správne názvy? Otestuj sa, či ovládaš základné fyzikálne javy 05 - Modified: 2023-09-07 08:25:27 - Feat.: - Title: Objav nového supravodivého materiálu sa nepotvrdil